تقریبا همه ما گرافیکهای متحرک تبلیغات برندهای مختلف، فیلمها،ویدئوهای آموزشی و …. را دیدهایم در واقع این همان موشن گرافیک است. در دنیای امروز و با توجه به گستردگی محصولات و موضوعات و همچنین تعدد شرکتهای ارائه دهنده خدمات در عرصهی رقابت در بسیاری از موارد دیگر تصاویر ثابت نمیتوانند معنی و مفهوم را به خوبی به مخاطب ارائه دهند به همین دلیل ایده ساخت تصاویر متحرک یا همان ساخت موشن گرافیک بسیار گسترش یافته است.
در ادامه مقاله برای آشنایی با این مهارت پر مخاطب و مزایای آن و همینطور سادهترین راه برای ساخت موشن گرافیک با ما همراه باشید.

موشن گرافیک چیست؟
در بیان ساده موشن گرافیک را می توان تصاویر متحرک تعریف کرد که از دو بخش موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای طراحی برای خلق تصاویر تشکیل شده است. در واقع سابقه سادهترین راه برای ساخت موشن گرافیک را میتوان به گذشته و رسم شکل روی پانویس برگههای کتاب نسبت داد که با ورق زدن سریع برگهها، تصویری متحرک به دست میآمد.
موشن گرافیک بسیار به انیمیشن شبیه است و به نوعی میتواند زیرشاخه آن باشد با این تفاوت که انیمیشن داستانی را بیان میکند و به تعریف شخصیت های داستان می پردازد و اغلب برای سرگرمی تهیه میشود، اما موشن گرافیک بیشتر سعی در انتقال پیام دارد و به جنبه های سمبولیک موضوع تمرکز میکند تا از طریق این عناصر بصری نوجه مخاطب را جلب کند و در برند سازی و تبلیغات کاربرد دارد.
کاربردهای موشن گرافیک
- انتقال پیام و توضیح دهنده
امروزه توضیح مطالب به وسیله ساخت موشن گرافیک گسترش یافته است چراکه برای همه قابل فهم است و زمان کوتاهی را از مخاطب میگیرد برای مثال توضیح آمار و ارقام در سخنرانیها بدون موشن گرافیک میتواند بسیار کسل کننده باشد. - تبلیغات
افزودن انیمیشن به محتوا تکنیکی عالی برای جذب مخاطب است و بیشتر کاربران مشاهده تصاویر و ویدئو را به خواندن مطالب طولانی ترجیح میدهند. استفاده از موشن گرافیک در تبلیغات تلویزیونی، شبکههای اجتماعی و شبکههای ویدئویی مانند یوتیوپ و آپارات بهشدت گسترشیافته است. - آیکونهای متحرک
از کاربردهای دیگر تکنیکهای موشن گرافیک ساخت آیکون های مختلف و لوگو موشن که نماد تجاری یک شرکت است میباشد که باز هم در بحث برند سازی و تبلیغات و همچنین وبسایتها و محصولات مفید است. - .ساخت گیفت و بنر
- بنرهای تبلیغاتی و گیفهای کارتونی متحرک را میتوان یکی از موشن گرافیکهای جذاب بهشمار آورد. یکی از کاربردهای متداول گیف و بنرهای متحرک استفاده از آن به عنوان پست در شبکه های اجتماعی و وبسایتهای مختلف است که به واسطه متحرک بودنشان برای بینندگان جذاب هستند.
5 مرحله تا ساخت
- تهیه متن اولیه و سناریو
ساخت موشن گرافی با تهیه متن و سناریوی داستان شروع میشود که جزء مهمترین مراحل کار میباشد. از آنجایی که موشن گرافیک ها کوتاه هستند و هر کدام بین 30 ثانیه یا نهایتا 3 دقیقه میباشند. یعنی شما زمان محدودی در اختیار دارید بنابراین سادگی و شفافیت داستان دو نکتۀ مهم در این مرحله هستند.
همچنین توجه داشته باشید که مخاطب شما چه کسانی هستند، چه چیزی را میهواهید به آنها بیاموزید، چه احساسی را میخواهید منتقل کنید و عناصر مهم داستان شما برای ساخت موشن گرافیک چیست. - تولید تصاویر اولیه و صداهای مربوط به متن
تولید تصاویر اولیه و صداهای مربوط به متن یا به اصطلاح استوریبرد مرحله اول تبدیل متن به تصویر است. در این مرحله داستان را به بخشهای کوچکتر تقسیم میکنیم و تصویر طرحهای اولیه را میکشیم. به این ترتیب سناریو نهایی را قبل از شروع دوباره بررسی میکنیم و همینطور روی مشخصات سینمایی فیلم مانند زوایای دوربین، ترکیببندی، تداوم، حرکت اشیاء، شخصیتها، برشها، ژستها، حالات چهره و تا حدی ریتم، کار مسکنیم. - اضافه کردن نکات و ریزهکاریها به طرح
در این مرحله از ساخت موشن گرافی به طراحی استوریبود میپردازیم و استایلها و رنگها را به آن اضافه کرده و طرحهای اولیه را به طرحهای واقعی تبدیل میکنیم. از آنجایی همه چیز در این مرحله برای انیمیت کردن طرحها مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین جزئیات را به طور دقیق اضافه میکنیم. - ضبط صدای گوینده
اگر ویدیو شما به گوینده نیاز دارد، قبل از شروع و با توجه به داستانتان باید گوینده یا گویندگان انتخاب شده و در این مرحله صدا را ضبط کنید. - انیمیت کردن طرح نهایی
در این مرحله با توجه به برنامهای که با آن کار میکنیم نظیر After Effects, Maya, Illustrator, 3DMAX و…. شروع به ساخت موشن گرافیک میکنیم.
نکات مهم ساخت موشن گرافیک
- سبک انیمیشن: باید دربارهی انتقال صحنهها صحنهی دیگر و چگونگی محو شدن المانها فکر کرد تا داستان منسجم باشد، و مخاطب گیج نشود.
- مدت زمان: مدت زمان یک انیمیشن میتواند باعث جذب و یا از دست دادن مخاطب شود و بسیار مهم است که این مقدار چقدر باشد تا هم مخاطب متوجه موضوع شود و هم از آن خسته نشود.
- موسیقی: یک موسیقی مناسب میتواند حال و هوای موشن گرافیک شما را عوض کند و بر لحن بیان داستان تاثیر بگذارد و به طور قابل ملاحظهای بر ادراک عاطفی مخاطب نفوذ کند.
- افکتهای صدا: با توجه به مخاطب این افکتها میتوانند بسیار تاثیرگذار و یا بیفایده باشند. برخی از کارشناسان انیمیشن معتقدند اجزا باید خودشان نشان دهندهی هدف کار باشند بنابراین افزودن افکت مناسب میتواند به معرفی محتوای شما کمک کند.
سخن آخر
از آنجایی امروزه با توسعه فناوری و نیاز جامعه تبلیغات و تولید محتوا به سمت موشن گرافی کشیده شده بنابراین اگر رویای طراح موشن گرافیک شدن را در سر دارید از امروز شروع کنید چراکه با توجه به مزایای استفاده از موشن گرافی برای تیزرهای تبلیغاتی، برنامههای آموزشی و علمی، تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان، در تلویزیون، سینما و … برای مخاطبان بسیار جذاب است و اگر بخواهید مفهومی را به مخاطبین برسانید استفاده از انیمیشن بسیار ایدهآل میباشد.