همه شما با لوگو آشنا هستید و می‌دانید که چیست. لوگو یک نشانه گرافیکی است که نماد یک شرکت، تولیدی، کسب و کار، شغل یا حرفه است حتی بسیاری از افراد برای برند شخصی خود نیز لوگو دارند. همان طور که یک شرکت اسم دارد، باید لوگو هم داشته باشد، وجود لوگو شاید اجباری نباشد اما از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند اطمینان بیشتری به مخاطب شما بدهد و در برندیگ تاثیر زیادی دارد به خصوص اگر حرفه‌ای و فکر شده طراحی شود. لوگوها را می‌توانند از علامت‌ها، نمادها و تصاویر و نوشتار یا ترکیبی از آن‌ها طراحی کنند.

طراحی لوگو - لرد دیزاین
طراحی لوگو – لرد دیزاین

انواع لوگو

لوگوها با توجه به شکل ظاهری که دارند به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هر یک را مختصرا توضیح می‌دهیم.

  • لوگوتایپ: لوگوتایپ به نوعی از طراحی لوگو گفته می‌شود که نام یک شرکت، شخص یا برند به عنوان لوگو در نظر گرفته شده و یه شکل خاص (خارج از نوشتار رسمی و معمول) نوشته می‌شود که به این نوع نوشته تایپوگرافی گفته می‌شود. لوگوتایپ‌ها می‌توانند بسیار ساده یا خیلی حرفه‌ای طراحی شوند. بسیاری از افراد بر این باور اشتباه هستند که لوگوتایپ‌ها ارزش چندانی ندارند اما باید بگوییم بسیاری از شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی از این نوع لوگو استفاده می‌کنند.  لوگو شرکت گوگل یک نمونه خارجی و شرکت نوشابه زم‌زم یک نمونه ایرانی است.
  • لوگو مفهومی: هنگامی که در طراحی لوگو از یک تصویر  یا نماد استفاده می‌کنند هدف آن است که مفهومی را از طریق این تصویر به مخاطب برسانند پس به این لوگوها، لوگوهای مفهومی می‌گویند. این تصویر می‌تواند بر اساس موضوع یا اتفاق خاصی مرتبط با آن برند به وجود آمده باشد یا به نوعی نمایانگر فعالیت آن شرکت یا شخص باشد، در بعضی مواقع هم تصاویر در ابتدای کار مفهومی را به ما نمی‌رسانند اما اگر آن‌ها را بررسی کنید به نتایج جالبی می‌رسید. از جمله معروف‌ترین این لوگوها می‌توان به لوگو شرکت اپل یک نمونه خارجی است و لوگو شرکت هواپیمایی هما که یک نمونه ایرانی است اشاره کرد.
  • لوگو ترکیبی: به لوگوهایی که ترکیبی از تصویر و نوشته باشند لوگو ترکیبی می‌گویند. مانند لوگو شرکت نایک و پیتزاهات.

اگر بخواهید جزئی‌تر بررسی کنید می‌توانید لوگوها را به دسته‌بندی‌های بیشتری تقسیم کنید اما به صورت کلی به این سه دسته تقسیم می‌شوند.

 

لوگوموشن چیست؟

ار آنجایی که همه چیز در حال گسترش است لوگوها نیز به نوعی گسترش یافتند. همانطور که دیدن یک موشن و تصویر دارای حرکت جذاب‌تر از دیدن یک عکس معمولی است لوگوموشن‌ هم می‌تواند در جذب مخاطب بیتر از یک لوگو معمولی موثر باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است به لوگویی که دارای حرکت است لوگوموشن می‌گویند. لوگوموشن‌ها می‌توانند دو بعدی یا سه بعدی باشند. ساخت لوگوموشن کار یک طراح لوگو نیست، برای این کار باید از موشن گرافیست‌ ها کمک بگیرید، هم‌چنین اگر شما به یک لوگوموشن سه بعدی نیاز دارید باید به دنبال یک فرد کاملا حرفه‌ای و مدل‌ساز باشید تا بتواند از روی یک تصویر یک مدل سه بعدی خلق کند و در ادامه آن‌ را با نرم‌افزارهای مربوطه به حرکت درآورد، امکان دارد تمام این مراحل توسط یک فرد انجام نشود و کار به صورت تیمی باشد.

سوالات متداول طراحی لوگو

  1. با چه ابزاری می‌توان شروع به طراحی لوگو کرد؟
    در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نرم‌افزارهای فتوشاپ و کرل بهترین گزینه برای طراحی لوگو هستند.
  2. طراح لوگو کیست؟
    به کسی که لوگو را در یک نرم‌افزار گرافیکی طراحی می‌کند، طراح لوگو گفته می‌شود اما همه طراحان در یک سطح نیستند. افراد حرفه‌ای می‌توانند به شرکت‌ها و سازمان‌ها در طراحی لوگو آن‌ها ایده بدهند و بر عکس کسانی که در سطح مبتدی قرار دارند از کارفرمامی‌خواهند تمام ویژگی‌ها و جزئیات را به طراح بگوید تا در نهایت او فقط این ویژگی‌ها را در نرم‌افزارهای گرافیکی ایجاد کند.
  3. لوگو خوب چگونه به وجود می‌آید؟
    اگرکارفرما یا مدیر و مسئولان اصلی یک شرکت بتوانند نوع کار و هدف یک شرکت را به خوبی با طراح در میان بگذارند، اگر طراح از نظر مهارتی یک فرد متوسط هم‌باشد، شما می‌توانید در نهایت یک لوگو ایده‌آل داشته باشید.
  4. چگونه طراح لوگو بشویم؟
    برای تبدیل شدن به یک طراح لوگو ابتدا باید علاقه و گرایش به سمت رشته‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی داشته باشید، بعد از این که مقدمات کار را یاد گرفتید برای این که بتوانید ایده‌پردازی را  در طراحی لوگو خود وارد کنید، باید لوگوهای مختلف زیادی را ببینید و آن‌ها را از جهات مختلف برررسی کنید تا ذهن شما به سمت ایده‌های خوب حرکت کند.

منبع: آژآنس دیجیتال مارکتینگ لرد دیزاین